Reklamy, które zachwyciły w 2019!

Cóż to był za rok – nowi klienci, kampanie, strategie, posty, grafiki – u nas działo się wiele. Z racji, że inspirują nas głównie najlepsi, a w dodatku wielkimi krokami zbliża się czas podsumowań, dzisiaj przygotowałem dla Was przegląd najciekawszych kampanii i kreacji, które na polskim rynku reklamowym można było spotkać w 2019 roku. Nazwałbym go rokiem, w którym Robert Lewandowski przestał wyskakiwać z lodówki pełnej bezglutenowego jedzenia swojej żony, a duże marki zdobyły się na odwagę, by w swoich komunikatach balansować na krawędzi tego, co wypada, a tego, co może powodować kryzysy, o których nie śniło się nawet producentom niektórych energy drinków. Komu wyszło to na dobre, a komu niekoniecznie – o tym przeczytacie właśnie w dzisiejszym artykule!

Marketing do potęgi N-tej

Na niskie ukłony w tym roku bezapelacyjnie zasługuje Netflix. Ilość ciekawych viralowych akcji, którą zaserwowała nam największa internetowa wypożyczalnia filmów, jest co by nie powiedzieć imponująca. Na wyróżnienie zasługuje akcja promocyjna serialu Orange Is The New Black. Jeszcze dobrze nie zapomnieliśmy o występie Magdy Gessler w kampanii promującej 6 sezon, a w tej będącej zapowiedzią 7 ukazała się (sic!) Beata Kozidrak.

Źródło: www.youtube.com/NetflixPolska

Kolejny Netflixowy szlagier i kolejna warta uwagi akcja promocyjna – 3 sezon uwielbianego przez nasz agencyjny półświatek “Domu z Papieru”, to w wykonaniu marketingu Netflixa kolejny RTM przez duże R, T i M. Walizki pełne pieniędzy na lotniskach i gigantyczna maska Salvadora Daliego na krakowskim rynku – kto o tym nie słyszał?

Reklama Netflixa i rzeźba Igora Mitoraja na Rynku Głównym w Krakowie /Jan Graczyński /East News

Nie bądź chamem w Internecie!

OLX (wcześniej Tablica.pl) to znany w całym kraju portal ogłoszeniowy, który w niewybredny sposób postanowił zawalczyć z łamaniem zasad regulaminu przez swoich użytkowników. Kampania to seria krótkich filmów, do których zaangażowano m.in. znanego aktora Janusza Chabiora. Postaci przedstawione w spotach opowiadają o swoim braku kultury i nieuczciwych praktykach podczas korzystania z OLXa.

Źródło: www.youtube.com/OLXpolska

Polska to chory kraj?

Jak zapewne wielu z Was pamięta, choć równie wielu chciałoby zapomnieć, w 2019 roku w naszym kraju odbyły się wybory parlamentarne. Marketing polityczny to szczególna kategoria, w której margines tego “co wolno” jest znacznie przesunięty. O tym, że dobra kampania w digitalu jest w stanie zaważyć o wynikach wyborów, przekonaliśmy się kilka lat temu, gdy w Stanach Zjednoczonych większość wyborców stanęła murem (he he) za Donaldem Trumpem. W Polsce na wyróżnienie w tej kategorii zasługuje spot Okręgowej Izby Lekarskiej w Warszawie zatytułowany przewrotnie “Polska to chory kraj”. Aktorzy wcielający się w rolę liderów dwóch wiodących partii rozgrywają partię szachów. Co dzieje się w tle – sprawdzicie sami.

Źródło: www.youtube.com/OkręgowaIzbaLekarskaWWarszawie

Jak Żubr chroni inne zwierzęta?

Browar Żubr znany ze swojego zamiłowania do natury, włącza się w akcję ochrony zagrożonych gatunków zwierząt. W jesiennej odsłonie, na etykietach piwa w miejsce żubra – znaku rozpoznawczego marki, wstawiono grafiki z rysiem, wilkiem i sówką. Akcja zatytułowana “Żubr Ratuje Życie” ma uświadomić odbiorcom, że wyjątkowe gatunki zwierząt, które zamieszkują polskie lasy, są zagrożone wyginięciem. Skoro jesteśmy przy reklamach piwa, nie można zapominać o Grupie Żywiec i ich akcjach reklamowych w outdoorze. O tym pisałem m.in. w artykule: Chce się Ż, więc przejdźmy na TY – jak reklamuje się branża browarnicza?

Żbur znika z piwa na rzecz zagrożonych gatunków/ Foto: Kampania Piwowarska

Wartościowy content marketing? Voilà!

Kanał YouTube + Marcin Prokop + Browar Namysłów (i znowu o piwie). Czy zatrudnienie jednego z najbardziej charyzmatycznych dziennikarzy telewizyjnych w naszym kraju to przepis na sukces reklamowy? Z pewnością, gdy dorzuci się mu ciekawych gości, a takich bez wątpienia udało się zaprosić do serii wywiadów pt. “Z tymi co się znają”! Pojawili się tutaj m.in. Jakub Wojewódzki, kosmonauta Mirosław Hermiszewski, Michał Sadowski, czy najpopularniejszy wykonawca muzyczny z Polski (wg. Spotify) – Bedoes. Odcinek, który wyświetlono najwięcej razy (2,7 mln) to ten z Robertem Więckiewiczem.

Źródło: www.youtube.com/BrowarNamysłówTV

Skoro jesteśmy przy takiej formie autopromocji, na uwagę bez wątpienia zasługuje Rafał Gębura, znany pewnie szerszej publiczności, jako twórca kanału 7 metrów pod ziemią. YouTuber – bo choć wywodzi się z klasycznego dziennikarstwa, to bez wątpienia z 947 000 subskrybcjami na najpopularniejszym serwisie video jest się raczej już YouTuberem – aktualnie promuje swoją nową książkę, która bije kolejne rekordy sprzedaży w naszym kraju.

YouTube się kończy, a co zaczyna?

Jakiś czas temu prognozowano, że ze względu na facebookową ekspansję na światowy rynek mediów digital, stary poczciwy YouTube może już odliczać swoje dni. Gdy przeglądam te artykuł większość tematów, które podlinkowałem pochodzi właśnie z tego seriwsu. Może to ze względu na drobne szachrajstwa kolegi Cukier-Góry, a może ze względu na Video First. Co będzie dalej? Nie wiem, czy jest mi dane prognozować trendy na 2020, ale wierzcie lub nie, gdy kilka dni po premierze usłyszałem “Ona By Tak Chciała”, napisałem do moich znajomych, że to będzie hitem tego roku no i Wam wywróżyłem – nie dziękujcie.

My na&*%er$#l&^% w Krakowie na ul. Szlak 20/14, więc gdybyście chcieli tworzyć razem z nami trendy na rok 2020 to feel free, be welcome i do poczytania!

 

autor: Bartosz Wetula